Digital TV

I dag modtager du digitalt tv-signal via dit kabel-tv-stik. Det analoge tv-signal, der var i vores net, blev slukket i februar 2016.

Det digitale signal giver dig en højere kvalitet og dermed et meget bedre billede i forhold til det gamle analoge signal. Derfor får du et billede, der står knivskarpt. Det bedste tv-signal, du i dag kan modtage, er i HD-kvalitet. HDTV giver dig et billede, hvor detaljeringsgraden er meget høj.

Digitale tv-signaler kræver mere af kabler og stik, end det analoge signal gjorde. Hvis billedet på dit tv pixelerer og lyden hakker, så skyldes det i de fleste tilfælde, at dine kabler og stik ikke er godt nok afskærmet. Prøv i første omgang at skifte antennekabel og stik, der er imellem tv og vægdåse. Det skal være dobbelt afskærmet/ HF-tæt eller det nogen butikker kalder for Stofa eller YouSee godkendt.

For at kunne modtage alle tv-kanalerne kræves det, at dit tv har en digital DVB-C modtager med MPEG4. Hvis dit tv ikke har denne type digital modtager, så kan du bruge en digital modtager imellem dit tv og kabel-tv-stikket.

Der er typisk disse 3 muligheder for at kunne modtage tv-signal:

–  Et fladskærms-tv med indbygget DVB-C digitalmodtager med MPEG4. Det tilsluttes direkte til kabel-tv-stikket. Giver digitalt signal hele vejen frem til skærmen. Du får et knivskarpt billede. De fleste har stik, hvor man kan indsætte kortlæser, hvis man ønsker at abonnere på ekstra kanaler.

–  Et fladskærms-tv uden DVB-C modtager. Man tilslutter digital DVB-C/MPEG4 modtagerboks til kabel-tv-stikket og forbinder boksen til tv med HDMI-kabel. Det giver digitalt signal hele vejen frem til skærmen. Du får knivskarpt billede.

–  Et billedrørs-tv. Man tilslutter digital DVB-C/MPEG4 modtagerboks til kabel-tv-stikket og forbinder boksen til tv med et scart-kabel. Det giver digitalt signal indtil boksen. Boksen oversætter det digitale signal til et analogt signal, som tv’et kan forstå.

Læs mere om Digital tv fra YouSee

Undertekst på udenlandske tv-kanaler

Flere udenlandske kanaler tilbyder danske undertekster på udvalgte udsendelser.

Danske undertekster findes bl.a. på NRK, SVT, ZDF og ARD. På denne side kan du se, hvilke udsendelser. Husk at markere "Danske undertekster" i søgefeltet.

Det kræver, at dit tv eller tv-boks har en "undertekst" knap, så du kan slå undertekst til og fra. På de fleste fjernbetjeninger hedder denne knap subtitle, sub eller httl.

Når du aktiverer knappen får du typisk mulighed for at vælge til eller fra, men der kan også blive vist flere valgmuligheder på din tv-skærm f.eks. hvilket sprog du ønsker undertekst på. Man skal typisk klikke på knappen igen for at vælge sprog.

HBB TV

En anden mulighed, som flere tv-kanaler tilbyder, er HBB TV. Dette kræver, at dit tv eller tv-boks er udstyret med denne funktion og har forbindelse til internettet.

HBB TV er en funktion, hvor du bl.a. kan se udsendelser fra arkiv.

DR har lavet en lille vejledning, som du finder på Youtube